Naar het overzicht

Heffing op waterverontreiniging

Met deze heffing betaal je voor de zuivering van je afvalwater.

Bedrijven
Burgers
Bedrijfsafvalwater
Grondwater
Waterfactuur

Deel online

facebookLinkedInTwitter

Beschrijving

De heffing op waterverontreiniging steunt op het principe 'de vervuiler betaalt'. 

Voorwaarden

Je moet een heffing op de waterverontreiniging betalen:

  • als je een kleinverbruiker (gezin) bent én met een eigen waterwinning grondwater oppompt:
    • tot heffingsjaar 2025 voor iedere eigen waterwinning
    • vanaf heffingsjaar 2026 enkel voor eigen waterwinningen gelegen in individueel te optimaliseren buitengebied (rode clusters op het zoneringsplan)
    • voor eigen waterwinningen gelegen in andere zones (centraal gebied, collectief geoptimaliseerd buiengebied en collectief te optimaliseren buitengebied) wordt de heffing op de waterverontreiniging vervangen door een bovengemeentelijke vergoeding die de waterbedrijven vanaf 1 januari 2026 factureren. De waterbedrijven factureren jaarlijks voor deze eigen waterwinningen al een gemeentelijke vergoeding (voor de afvoer van het afvalwater uit de eigenwinning). De bovengemeentelijke vergoeding (voor de zuivering van het afvalwater uit de eigen waterwinning) wordt toegevoegd aan de factuur met de gemeentelijke vergoeding.

  • als je een grootverbruiker bent (minstens 500 kubieke meter water per jaar gebruikt)

Procedure

Alle gezinnen met een eigen waterwinning (kleinverbruikers), ontvangen tot heffingsjaar 2025 jaarlijks een heffingsbiljet van de VMM. De laatste heffingsbiljetten heffingsjaar 2025 worden verzonden uiterlijk juni 2026.

Vanaf heffingsjaar 2026 ontvangen enkel gezinnen met een eigen waterwinning gelegen in een rode cluster (zone individueel te optimaliseren buitengebied) jaarlijks een heffingsbiljet van VMM.

    • Als je een eigen waterwinning in gebruik neemt in individueel te optimaliseren buitengebied (rode cluster), moet je dat melden aan de VMM. Ook als je de eigen waterwinning niet meer gebruikt, of je start met het gebruik van kraanwater (je stapt over van zuivere eigen waterwinner naar gemengde eigen waterwinner), dan moet je dat aan de VMM laten weten.
    • Voor particulieren die alleen gebruik maken van een eigen waterwinning wordt forfaitair 30 m³ water aangerekend, per persoon die gedomicilieerd is op 1 januari van het heffingsjaar op de plaats van het waterverbruik. Voor gemengde gebruikers (gebruik van grondwater en kraanwater) rekenen we met een verbruik van 10 m³ per persoon. 
    • Vanaf half oktober verstuurt de VMM een heffingsbiljet naar de gezinnen die eigen grondwater gebruiken in een rode cluster.
    • Als je de heffing niet tijdig betaalt, krijg je een kosteloze afrekening (herinneringsbrief) via een deurwaarder. Voor inlichtingen neem je contact op met het kantoor van de deurwaarder. De contactgegevens staan vermeld op de brief. 

Grootverbruikers moeten jaarlijks voor 15 maart een aangifte van hun waterverbruik van het vorige jaar indienen bij de VMM. Met deze gegevens berekent de VMM de heffing op de waterverontreiniging. Voor aangiftes die niet tijdig ontvangen zijn, wordt de heffing door de VMM ambtshalve vastgesteld. De VMM zal je hiervoor schriftelijk contacteren.

Berekening

Je kan het bedrag van je heffing zelf berekenen via de berekeningswizard

Uitzonderingen

  • Als je je afvalwater zelf zuivert, kun je een vrijstelling van de heffing op de waterverontreiniging krijgen
  • Sommige gezinnen hebben recht op een sociaal tarief voor de heffing (gedeeltelijke vrijstelling)

Ook deze situaties geven een vrijstelling voor de heffing op waterverontreiniging:

  • het lozen van opgepompt grondwater in het kader van bodemsaneringswerken waarvoor een conformiteitsattest werd afgeleverd;
  • de vergunde grondwaterwinningen die gebruikt worden voor koude-warmtepompen. Het gewonnen, niet-verontreinigde grondwater moet integraal worden teruggepompt in dezelfde watervoerende laag als waaruit het wordt gewonnen;
  • het water dat gebruikt wordt bij de exploitatie van een groeve waar volgens de best beschikbare technieken grind wordt ontgonnen of verwerkt. Dat water moet dan wel integraal worden teruggevoerd naar hetzelfde water als waaruit het is onttrokken en zonder gebruik te maken van de openbare riolering;
  • de NV Aquafin voor het afvalwater afkomstig van door haar geëxploiteerde waterzuiveringsstations.
  • het lozen van grondwater dat onttrokken wordt bij bronbemalingen die technisch noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van bouwkundige werken, of de aanleg van openbare nutsvoorzieningen. Meer informatie vind je bij Bronbemalingen.
  • het lozen van afvalwater via een noodaansluiting. Voor meer informatie, ga naar de website van Aquafin.
  • het lozen van afvalwater afkomstig van grondwater, regenwater, oppervlaktewater, circulair afvalwater of ander water waarmee de openbare brandweerdiensten die deel uitmaken van de operationele diensten van de civiele veiligheid de brandweerwagens vullen en dat wordt gebruikt voor de hun wettelijk toegewezen opdrachten.

Regelgeving

Decreet Integraal Waterbeleid - Waterwetboek

  • Doel: Het bereiken van een goede chemische en ecologische toestand van alle waterlichamen in de EU.
  • Inhoud: Bevat bepalingen voor het beheer van zowel oppervlaktewater als grondwater, inclusief maatregelen voor bescherming en duurzaam gebruik.
  • Relevantie: Het decreet legt de basis voor heffingen op waterverbruik en grondwaterwinning om duurzaam waterbeheer te bevorderen. De heffing op waterverontreiniging staat in het hoofdstuk II van Titel IV. Financiële instrumenten ter regulering en financiering van het integraal waterbeleid van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018.

Historiek waterwetboek

Voorbeeld

Kleinverbuikers

Voorbeeld van een heffingsbiljet voor:

Grootverbruikers

Voorbeeld heffingsbiljet voor grootverbruikers

Meer info

Een vraag over dit product?

Voor inlichtingen over je dossier of de behandeling van je aangifte kan je elke werkdag telefonisch terecht op:

  • T 053 72 62 72 (9.00u - 12.00u en 14.00u - 16.00u), kies volgende optie in het keuzemenu:
    • vraag over het heffingsbiljet van je gezin met grondwater: toets nul
    • vraag over het indienen van de jaarlijkse aangifte van je bedrijf: toets 1
    • vraag over je ontvangen heffingsbiljet van je bedrijf, een bericht van rechtzetting of een bericht van ambtswege: toets 2
    • vraag over een bezwaarschrift voor je bedrijf: toets 3
    • vraag over de betaling van het heffingsbiljet voor je bedrijf of een aanmaning: toets 4
  • Bedrijven (grootverbruikers) kunnen mailen naar de regionale dossierbeheerder, klik op de provincie voor het e-mailadres en postadres: