Zoekresultaten
21 resultaten
Sorteren op:
Waterscan voor mensen met hoog verbruik
Het OCMW van Genk en Stebo zetten samen intensief in op de waterscan en zoeken actief naar klanten met een hoog verbruik. De maatschappelijk werkers van het OCMW van Sint-Truiden bekijken dossier per dossier of een waterscan aangewezen is.
OCMW biedt financiële steun
Het OCMW van Kontich kent cliënten in sommige gevallen financiële steun toe voor de waterfactuur. Het OCMW van Beerse wil huishoudapparaten in bruikleen geven zodat mensen kunnen sparen voor een eigen, zuinig toestel.
Dossier per dossier bekijken
De LAC van Gent springt omzichtig om met afsluitingen en bekijkt geval per geval of er sprake is van onwil bij de klant.
Overleg met andere LAC-medewerkers
Een aantal OCMW’s stemmen hun aanpak op elkaar af.
Tips voor brief met beslissing LAC
OCMW Maldegem past verschillende goede praktijken toe in zijn brief met de beslissing van de LAC.
Je cliënt aanspreken voor en na de zitting
Het OCMW van Mechelen zet in op het bereiken van mensen voor en na de LAC-zitting om afsluiting te voorkomen.
Hulp bij schulden aanbieden
OCMW Lennik biedt in de brief met de beslissing van de LAC op een toegankelijke manier ondersteuning aan bij schulden. Ook OCMW Maldegem maakt duidelijk waar cliënten terechtkunnen voor hulp bij schulden.
Tijdens de LAC-zitting
Het hoe, waar en wat van de LAC-zitting
Voorbeeld draaiboek
Hier vind je een fictief voorbeeld van een draaiboek voor de LAC Water, en een concreet draaiboek dat is gemaakt door OCMW Willebroek en Ravels
Concrete afspraken met het waterbedrijf
In dit sjabloon kan je de afspraken tussen waterbedrijf en OCMW vastleggen.
Contact houden met je cliënt
De OCMW's van Mechelen en Willebroek zetten in op nazorg door afgesloten cliënten actief op te volgen.
Doorverwijzing naar reguliere hulpverlening
Als een cliënt naar andere hulpverlening verwezen kan worden, gaat de LAC-voorzitter van OCMW Mechelen met de cliënt mee om een afspraak te maken.
Sluit opnieuw aan
Bij cliënten die herhaaldelijk afgesloten werden, onderhandelt het OCMW van Mechelen met het waterbedrijf over een heraansluitings-LAC.
Preventiewerker verwijst cliënten door
De preventiewerker van het OCMW van Sint-Truiden gaat na of LAC-cliënten nood hebben aan andere vormen van hulpverlening en zorgt voor een vlotte doorverwijzing.
Checklist voor efficiënte doorverwijzing
Het OCMW van Beerse werkt aan richtvragen en checklists om mensen gericht door te verwijzen naar de reguliere hulpverlening.
Brieven en kaartjes
OCMW Maldegem past verschillende goede praktijken toe in de brieven die het naar cliënten stuurt.
Blijft de deur gesloten? Bel of mail
De LAC-medewerker van OCMW Boom belt de cliënt op als ze voor een gesloten deur staat.
Contact via Facebook
De LAC-medewerker van OCMW Boom experimenteert met verschillende methodes om mensen te bereiken, zoals Facebook.
Persoonlijk contact? Ga op huisbezoek
De LAC-medewerker van OCMW Lier zet sterk in op het bereiken van mensen die afgesloten zijn van de waterlevering.
Hoe meer samenwerken?
Heel wat OCMW's werken samen met andere diensten.
Folders
Het OCMW van Willebroek steekt een folder in de bus, samen met de uitnodiging voor de LAC Water