Waterscan voor mensen met hoog verbruik

Het OCMW van Genk en Stebo zetten samen intensief in op de waterscan en zoeken actief naar klanten met een hoog verbruik. De maatschappelijk werkers van het OCMW van Sint-Truiden bekijken dossier per dossier of een waterscan aangewezen is.

Scan+

Waterarmoede terugdringen door het structureel aanpakken van overconsumptie: dat is de doelstelling van het project van OCMW Genk en de vzw Stebo. De partners zetten niet alleen in op een basiswaterscan, maar ook op een scan+. Daarmee willen ze, door meerdere huisbezoeken te doen, een gedragsverandering veroorzaken op het vlak van waterverbruik. Ook krijgen gezinnen bij de scan+ attenties zoals een spaardouchekop.

In eerste instantie verwees het OCMW alle LAC-cliënten door naar Stebo voor een waterscan. Men merkte echter dat de doorverwijzing via de LAC slechts weinig gezinnen met een hoog verbruik opleverde voor de waterscan of scan+. Nu wil het OCMW inzetten op het doorverwijzen van cliënten met een hoog verbruik die in een traject van budgetbeheer of schuldhulpverlening zitten.

Dit project is volop bezig; er kunnen dus nog geen grote conclusies getrokken worden.

Nut van waterscan geval per geval bekijken

Voor beschermde klanten bekijken de maatschappelijk werkers of het een meerwaarde kan zijn om een gratis waterscan aan te vragen. Aangezien de doelgroep voor een gratis waterscan onlangs werd uitgebreid, moedigt het OCMW van Sint-Truiden zijn maatschappelijk werkers aan om dossier per dossier te bekijken of een aanvraag aangewezen is en om daar indien nodig gebruik van te maken.

Op de digitale schermen in de verschillende wachtzalen van het OCMW verschijnt ook een boodschap over de waterscan. Cliënten worden aangemoedigd om met hun maatschappelijk werker te bespreken of een waterscan nuttig kan zijn.