Toetsing aan de huidige Europese Regelgeving
In 2024:
- Respecteerden alle meetplaatsen (automatische monitoren en passieve samplers) de Europese grenswaarde voor jaargemiddelden.
- Respecteerden alle meetplaatsen met automatische monitoren de Europese grenswaarde voor uurwaarden en de alarmdrempel.
- Berekent het ATMO-Street-model geen overschrijdingen van de Europese jaargrenswaarde.
Toetsing aan de toekomstige Europese Regelgeving
In 2024:
- Overschreden heel wat meetplaatsen (automatische monitoren en passieve samplers) de toekomstige jaargrenswaarde.
- Respecteerden alle meetplaatsen de toekomstige dag- en uurgrenswaarde.
- Respecteerden alle meetplaatsen ook de toekomstige informatie- en alarmdrempel.
- Lag de GBI lager dan de verplichte reductie van de GBI tegen 2030.
- Berekent het ATMO-Street-model dat zo’n 5% van de Vlamingen in een gebied woont waar de toekomstige jaargrenswaarde wordt overschreden.
Toetsing aan WGO-advieswaarden
In 2024 werd in Vlaanderen:
- De jaaradvieswaarde op het merendeel van de meetplaatsen overschreden (uitgezonderd een aantal meetplaatsen in landelijke of natuurgebieden).
- De dagadvieswaarde op alle meetplaatsen overschreden, uitgezonderd op de landelijke meetplaats in Houtem.
- De uuradvieswaarde overal gerespecteerd.
Toetsing aan doelstellingen Vlaamse Luchtbeleidsplan
In 2024 voldeden 58 % van de gemeenten (173 van de 300 Vlaamse gemeenten) aan de doelstelling om het aantal inwoners in hun gemeente blootgesteld aan een NO2-jaargemiddelde hoger dan 10 µg/m³ te halveren ten opzichte van het aantal blootgestelde inwoners in 2016. Deze doelstelling dient tegen 2030 in elke gemeente behaald te worden.
Er is een grote variatie in NO2-jaargemiddelden tussen meetplaatsen:
- Het laagste jaargemiddelde werden gemeten in een natuurgebied in Tielt-Winge (6 µg/m³).
- Het hoogste jaargemiddelde werd gemeten langs een drukke gewestweg in Houthalen-Helchteren en in een drukke street canyon in Gent-Centrum (34 µg/m³).
Als we kijken naar de modelkaart, dan zien we de hoogste gemodelleerde NO2-jaargemiddelden in steden, in industriële gebieden en nabij druk wegverkeer, met daarbij:
- De hoogste concentraties in de Antwerpse agglomeratie en de Antwerpse haven
- Verhoogde concentraties in de noordrand van Brussel, in Gent en de Gentse Kanaalzone en in de meeste centrumsteden.
- Verhoogde concentraties rond de snelwegen en langs kleinere verkeersaders
Niet alleen het verkeersvolume maar ook de doorstroming speelt een belangrijke rol. Aaneengesloten bebouwing, maar ook 'stop-and-go'-verkeer aan kruispunten resulteren in verhoogde NO2-concentraties.