Statistieken toepassing algemeen waterverkoopreglement 2021
Hoe volgen de waterbedrijven en de rioolbeheerders de verplichtingen van het algemeen waterverkoopreglement op? Dit rapport bundelt de cijfers voor het jaar 2021 over de debietbegrenzing en afsluiting van klanten, de keuring van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer, de procedure voor opvolging van wanbetaling, de minnelijke schikking voor een abnormaal hoog verbruik, sociale openbare dienstverplichtingen en de klachtenbehandeling.
De voornaamste conclusies:
- De coronapandemie en preventiemaatregelen van de overheden hebben een grote impact gehad.
- Vlaanderen kende 2.761.121 klanten zonder ondernemingsnummer en 323.317 klanten met een ondernemingsnummer op 1 januari 2021.
- 258.105 klanten zonder ondernemingsnummer hebben minstens één ingebrekestelling ontvangen.
- De exploitanten hebben 57.233 aanvragen voor een afbetalingsplan ontvangen.
- Er werden in totaal 777 begrenzingen uitgevoerd bij klanten zonder ondernemingsnummer. Al deze begrenzingen vonden plaats op basis van een LAC-advies om redenen van wanbetaling.
- De exploitanten sloten 195 klanten van het openbaar waterdistributienetwerk af. 8 afsluitingen vonden plaats op basis van een LAC-advies om redenen van wanbetaling.
Bekijk de beknopte fiche met belangrijkste trends voor waterarmoede.
Je kunt ook apart het overzicht van de cijfers per gemeente voor klanten zonder ondernemingsnummer raadplegen.