De waterbedrijven leverden in 2024 water aan 2 851 676 huishoudens, dit zijn klanten zonder ondernemingsnummer met een eigen watermeter. Hiervan zijn er:
- 185 682 beschermde klanten die recht hebben op een sociaal tarief, dit is een korting van 80 % op alle onderdelen van de waterfactuur.
- 26 414 huishoudens beschermd zonder recht op een sociaal tarief, zij hebben een betere bescherming als ze problemen hebben om de factuur te betalen, maar zij hebben geen recht op een sociaal tarief.
- 49 197 afbetalingsplannen aangevraagd bij de waterbedrijven door klanten die kampen met betalingsmoeilijkheden.
- 8 537 afbetalingsplannen opgelegd door de Lokale Adviescommissie (LAC). Bij aanhoudende betalingsmoeilijkheden kan het waterbedrijf een aanvraag voor een afbetalingsplan indienen bij de LAC, een commissie op gemeentelijk niveau met vertegenwoordigers van het OCMW, de netbeheerder of watermaatschappij en eventueel de verbruiker.
- 1 915 debietbegrenzingen uitgevoerd na een LAC-advies om redenen van wanbetaling. Begrenzen betekent dat de watertoevoer in debiet begrensd wordt tot minimaal 50 liter per uur.
- 585 afsluitingen uitgevoerd na een LAC-advies omwille van wanbetaling, waardoor er geen water meer geleverd wordt.