De waterbedrijven leverden in 2023 water aan 2 834 796 huishoudens, dit zijn klanten zonder ondernemingsnummer met een eigen watermeter. Hiervan zijn er:
- 181 918 beschermde klanten die recht hebben op een sociaal tarief, dit is een korting van 80 % op alle onderdelen van de waterfactuur.
- 26 910 huishoudens beschermd zonder recht op een sociaal tarief, zij hebben een betere bescherming als ze problemen hebben om de factuur te betalen.
- 46 433 afbetalingsplannen* aangevraagd bij de waterbedrijven door klanten die kampen met betalingsmoeilijkheden.
- 8 676 afbetalingsplannen opgelegd door de Lokale Adviescommissie (LAC). Bij aanhoudende betalingsmoeilijkheden kan het waterbedrijf een aanvraag voor een afbetalingsplan indienen bij de LAC, een commissie op gemeentelijk niveau met vertegenwoordigers van het OCMW, de netbeheerder of watermaatschappij en eventueel de verbruiker.
- 1 652 debietbegrenzingen uitgevoerd na een LAC-advies om redenen van wanbetaling. Begrenzen betekent dat de watertoevoer in debiet begrensd wordt tot minimaal 50 liter per uur.
- 269 afsluitingen uitgevoerd na een LAC-advies omwille van wanbetaling, waardoor er geen water meer geleverd wordt.
* PIDPA schakelde begin 2023 over naar een nieuw ERP-systeem waardoor de gerapporteerde cijfers een onderschatting zijn van de werkelijkheid.