Naar het overzicht

Droogtecommunicatie

Kant-en-klaar communicatiemateriaal voor lokale en provinciale besturen en andere organisaties om te communiceren over droogte naar burgers en professionele spelers.

Overheden
Droogte

Deel online

facebookLinkedInTwitter

Beschrijving

Periodes van aanhoudende droogte komen steeds vaker voor. Het zijn onzekere tijden met heel wat onduidelijkheid over wat wel en niet mag met water. Het is belangrijk om burgers en bedrijven (haven, landbouw, industrie) correct te informeren met de meest actuele informatie.

Download kant-en-klaar communicatiemateriaal

Met de #droogdringend-communicatiematerialen kan je objectief en uniform communiceren over:

  • De actuele droogtesituatie met waterbeheerniveau (groen, geel, oranje, rood);
  • De droogtemaatregelen die momenteel van kracht zijn;
  • Tips bij (ernstige) droogte en waterschaarste of waterbesparing.

Logovarianten per waterbeheerniveau:

Waterbeheerniveau

Toepassing

Kleurencode

Algemene blauwe logo

Bij communicatie zonder waterbeheerniveau

#3000a3

Code groen of niveau 0

Geen watertekort (normaal beheer)

#00d261

Code geel of niveau 1

Dreigend of lokaal watertekort (extra preventie)

#ffd700

Code oranje of niveau 2

Feitelijk en wijdverspreid watertekort (opgelegde beperkingen)

#ff9c00

Code rood of niveau 3

Provinciale of federale watercrisis met grote maatschappelijke gevolgen (rampenplan van kracht)

#ff3e5b

Download alle logovarianten

Beelden per waterbeheerniveau

Deze beelden kan je gebruiken in jouw droogtecommunicatie. Het is in vierkant formaat geschikt voor digitale communicatie (sociale media, website...).

  • Algemene blauwe logo
  • Code groen of niveau 0
  • Code geel of niveau 1
  • Code oranje of niveau 2
  • Code rood of niveau 3

Sensibiliserende uitleg per waterbeheerniveau

Dit document bevat:

  • Uitleg over #droogdringend;
  • Uitleg over de waterbeheerniveaus;
  • Tips voor (waterintensieve) industrie en burgers;
  • Kant-en-klare copy voor posts op sociale media met beeldsuggestie.

Download het #droogdringend tekstmateriaal

Hoe pas je het toe?

  • Het communicatiemateriaal is hapklaar beschikbaar om burgers en bedrijven te informeren en sensibiliseren.
  • Beeldmateriaal: logo's en teksten kunnen ook aanvullend of inspirerend zijn op eigen communicatie.
  • Gebruik de hashtag #droogdringend.

Meer informatie

Een vraag over deze dienst?

Communicatieadvies

Advies over het gebruik van het #droogdringend-communicatiemateriaal.
VMM - Dienst communicatie