Naar het overzicht
Droogtecommunicatie
Kant-en-klaar communicatiemateriaal voor lokale en provinciale besturen en andere organisaties om te communiceren over droogte naar burgers en professionele spelers.
Beschrijving
Periodes van aanhoudende droogte komen steeds vaker voor. Het zijn onzekere tijden met heel wat onduidelijkheid over wat wel en niet mag met water. Het is belangrijk om burgers en bedrijven (haven, landbouw, industrie) correct te informeren met de meest actuele informatie.
Download kant-en-klaar communicatiemateriaal
Met de #droogdringend-communicatiematerialen kan je objectief en uniform communiceren over:
- De actuele droogtesituatie met waterbeheerniveau (groen, geel, oranje, rood);
- De droogtemaatregelen die momenteel van kracht zijn;
- Tips bij (ernstige) droogte en waterschaarste of waterbesparing.
Logovarianten per waterbeheerniveau:
Waterbeheerniveau | Toepassing | Kleurencode |
---|---|---|
Algemene blauwe logo | Bij communicatie zonder waterbeheerniveau | #3000a3 |
Code groen of niveau 0 | Geen watertekort (normaal beheer) | #00d261 |
Code geel of niveau 1 | Dreigend of lokaal watertekort (extra preventie) | #ffd700 |
Code oranje of niveau 2 | Feitelijk en wijdverspreid watertekort (opgelegde beperkingen) | #ff9c00 |
Code rood of niveau 3 | Provinciale of federale watercrisis met grote maatschappelijke gevolgen (rampenplan van kracht) | #ff3e5b |
Beelden per waterbeheerniveau
Deze beelden kan je gebruiken in jouw droogtecommunicatie. Het is in vierkant formaat geschikt voor digitale communicatie (sociale media, website...).
- Algemene blauwe logo
- Code groen of niveau 0
- Code geel of niveau 1
- Code oranje of niveau 2
- Code rood of niveau 3
Sensibiliserende uitleg per waterbeheerniveau
Dit document bevat:
- Uitleg over #droogdringend;
- Uitleg over de waterbeheerniveaus;
- Tips voor (waterintensieve) industrie en burgers;
- Kant-en-klare copy voor posts op sociale media met beeldsuggestie.
Download het #droogdringend tekstmateriaal
Hoe pas je het toe?
- Het communicatiemateriaal is hapklaar beschikbaar om burgers en bedrijven te informeren en sensibiliseren.
- Beeldmateriaal: logo's en teksten kunnen ook aanvullend of inspirerend zijn op eigen communicatie.
- Gebruik de hashtag #droogdringend.