Statistieken toepassing algemeen waterverkoopreglement 2020

Hoe volgen de waterbedrijven en de rioolbeheerders de verplichtingen van het algemeen waterverkoopreglement op? Dit rapport bundelt de cijfers voor het jaar 2020 over de debietbegrenzing en afsluiting van klanten, de keuring van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer, de procedure voor opvolging van wanbetaling, de minnelijke schikking voor een abnormaal hoog verbruik, sociale openbare dienstverplichtingen en de klachtenbehandeling.

Drinkwater
Waterfactuur

Deel online

facebookLinkedInTwitter

 De voornaamste conclusies:

  • De coronapandemie en preventiemaatregelen van de overheden hebben een grote impact gehad.
  • Vlaanderen kende in 2.703.573 klanten zonder ondernemingsnummer en 357.830 klanten met een ondernemingsnummer op 1 januari 2020.
  • 253.961 klanten zonder ondernemingsnummer hebben minstens één ingebrekestelling ontvangen.
  • De exploitanten hebben 56.852 aanvragen voor een afbetalingsplan ontvangen.
  • Er werden in totaal 70 begrenzingen uitgevoerd bij klanten zonder ondernemingsnummer. Al deze begrenzingen vonden plaats op basis van een LAC-advies om redenen van wanbetaling.
  • De exploitanten sloten 140 klanten van het openbaar waterdistributienetwerk af. Er was geen LAC-advies nodig voor deze afsluitingen.

Via deze link vind je een beknopte fiche met de belangrijkste trends voor waterarmoede.

Je kunt ook apart het overzicht van de cijfers per gemeente voor klanten zonder ondernemingsnummer raadplegen.