VMM houdt waterarmoede in Vlaanderen in de gaten
In ‘statistieken toepassing algemeen waterverkoopreglement 2022’ geeft de VMM een beeld over waterarmoede in Vlaanderen. Het aantal betalingsuitstellen, herinneringsbrieven, ingebrekestellingen en afbetalingsplannen daalt in vergelijking met vorig jaar. Waterbedrijven sturen nu meer sms’en of mails om te herinneren dat er nog facturen niet betaald werden, dat kan mee een rol spelen.
We zien een aantal langetermijntrends:
- Het aantal afsluitingen blijft ver onder het niveau van voor corona. Die daling wordt niet weerspiegeld in een sterke stijging van het aantal begrenzingen.
- Het aantal klanten dat een ingebrekestelling ontving, steeg sinds 2014 met zo’n 47%.
- Het aantal bij het waterbedrijf aangevraagde afbetalingsplannen steeg sinds 2012 met zo’n 49% (maar daalt sinds 2017).
De wanbetalingsprocedure (zie hoofdstuk 3.2) die in 1 januari 2020 grondig gewijzigd werd, heeft ook in 2022 duidelijk impact. Wat vooral opvalt, is dat het aantal afsluitingen door wanbetaling na advies van de LAC laag is, al stijgen ze weer. Het aantal debietbegrenzingen door wanbetalingen stijgt sterk.
Er zijn wel nog altijd veel minder debietbegrenzingen en afsluitingen door wanbetaling dan afsluitingen door wanbetaling voor 2020 (zie hoofdstuk 3.2.7).
Het aantal betalingsuitstellen, herinneringsbrieven, ingebrekestellingen en afbetalingsplannen daalt in vergelijking met vorig jaar. Waterbedrijven sturen nu meer sms'en en mails om te herinneren dat er nog openstaande facturen zijn. Dat kan volgens hen een rol spelen.
De waterscan wordt jaar na jaar minder gebruikt. In 2022 maar een tiental keer.
Procedure voor wanbetaling
Betaalt de klant de waterfactuur niet of niet tijdig, dan start de procedure voor wanbetaling. Deze procedure bevat verschillende stappen en wil het aantal begrenzingen en afsluitingen tot een minimum beperken. Een van die stappen is het versturen van een ingebrekestelling. In 2022 is naar 256.003 klanten zonder ondernemingsnummer minstens één ingebrekestelling verstuurd.
Lokale Adviescommissie
Bij aanhoudende betalingsproblemen wordt het betalingsdossier voorgelegd aan een Lokale Adviescommissie (LAC). Die is betrokken bij het lokale OCMW en onderzoekt hoe het betalingsprobleem verholpen kan worden. 14.306 wanbetalingsdossiers werden naar de LAC doorgestuurd. 14.024 dossiers werden effectief behandeld door de LAC.
Hiervan hadden 12.953 dossiers te maken met betalingsproblemen en openstaande facturen bij een aanvraag tot begrenzing. De LAC behandelde in 2022 ook 1.070 wanbetalingsdossiers bij een aanvraag tot afsluiting.
In 2021 werden in Vlaanderen 1.237 klanten zonder ondernemingsnummer begrensd op basis van een LAC-advies voor wanbetaling. 127 klanten werden van het openbaar waternetwerk afgesloten op basis van een LAC-advies voor wanbetaling.
Rapport 'statistieken toepassing algemeen waterverkoopreglement 2022'