illustratie_kraanwater

Toepassing van het algemeen waterverkoopreglement in Vlaanderen in 2024

De Vlaamse Milieumaatschappij publiceerde haar jaarlijkse rapport over de toepassing van het algemeen waterverkoopreglement. Het document biedt een inkijk in hoe Vlaamse waterbedrijven omgaan met facturatie, wanbetaling, sociale maatregelen en klachtenbehandeling. We belichten enkele opvallende trends en cijfers uit 2024.

Drinkwater
Waterfactuur

Deel online

facebookLinkedInTwitter

Afbetalingsplannen: lage nalevingsgraad

  • Er werden  49.197 afbetalingsplannen aangevraagd bij de waterbedrijven, waarvan 99,8% werd toegestaan. Lokale Adviescommissies (LAC) legden 8.537 afbetalingsplannen  op.  

  • De naleving van afbetaalplannen aangevraagd bij de LAC blijft problematisch. Terwijl voor de afbetaalplannen die door de exploitant worden toegestaan 20,4% niet correct wordt nageleefd, wordt van de afbetalingsplannen opgelegd door de LAC 74,7% niet correct nageleefd.

Begrenzingen en afsluitingen nemen toe 

  • In 2024 werden 1.915 debietbegrenzingen uitgevoerd, een stijging ten opzichte van 2023. Dit trof  0,067% van de huishoudelijke klanten. 

  • Er waren  884 afsluitingen, waarvan  610 na een LAC-advies  en 274 zonder advies (bijvoorbeeld bij leegstand). Dit komt neer op 0,031% van de klanten. 

Het aantal begrenzingen en afsluitingen vertoont een duidelijke stijgende trend sinds de invoering van de debietbegrenzing in 2020. Toch blijft het aandeel effectief getroffen klanten beperkt. 

Abnormaal hoog verbruik en klachten 

  • Er werden 4.466 aanvragen ingediend voor minnelijke schikking bij abnormaal hoog verbruik. 58,8% werd goedgekeurd. 

  • 2.261 controleonderzoeken werden uitgevoerd om de oorzaak van het hoge verbruik te achterhalen.

  • Het aantal klachten steeg tot 6.973, waarvan 49,9% gegrond werd verklaard. De meeste klachten gingen over waterverbruik, facturatie en klantgerichtheid. 

Hoewel het aantal afsluitingen en begrenzingen stijgt, blijft het aandeel getroffen klanten beperkt. Toch wijzen de cijfers op blijvende uitdagingen rond betalingsmoeilijkheden en de nood aan sociale ondersteuning, in het bijzonder voor wat betreft het afspreken van haalbare afbetalingsplannen binnen de schoot van de lokale adviescommissies.  

Blijf je graag op de hoogte?

We maken maandelijks voor jou een selectie van de belangrijkste nieuwsberichten op maat van de milieuprofessional.

Schrijf je in op de nieuwsbrief