vmm.vlaanderen.be gebruikt cookies om jouw surfervaring te verbeteren.
Meer informatie over de gebruikte cookies en hoe u uw toestemming vervolgens kunt intrekken, vindt u in ons Privacybeleid.
Hier vind je een aantal tips om je cliënt te ondersteunen, op zijn gemak te stellen en actief te betrekken tijdens de LAC-zitting. Zo komt er sneller een oplossing op maat uit de bus.
Als maatschappelijk werker ben je op de LAC-zitting om je cliënt bij te staan en een menswaardige en haalbare oplossing voor hem te vinden. Anderzijds fungeer je dikwijls als ‘tussenpersoon’ tussen de klant en de watermaatschappij. Daarom is het belangrijk om je ondersteunende rol voldoende te tonen aan de cliënt. Dat kan mondeling, maar je kan bijvoorbeeld ook de plaats het dichtst bij de cliënt innemen.
Zorg voor een constructieve sfeer op de zitting en onthaal cliënten op een manier die hen op hun gemak stelt:
Behandel de cliënt als een evenwaardige deelnemer aan het gesprek. Als hij aanwezig is, kan hij zijn kant van het verhaal vertellen en aangeven wat zijn mogelijkheden en beperkingen zijn voor de afspraken die op de LAC-zitting gemaakt worden. De LAC kan dan rekening houden met zijn situatie. Stimuleer cliënten dus om naar de LAC-zitting te komen.
Is de cliënt afwezig, maar was er wel contact, dan kan jij zijn belangen behartigen.
Enkele tips:
Geef de cliënt duidelijke informatie (zie ‘Betrek je cliënt’). Enkele aandachtspunten:
Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website optimaal te laten functioneren. Andere cookies zijn optioneel en worden gebruikt om jouw surfervaring op deze website te verbeteren. Als je op Alle cookies aanvaarden klikt, aanvaard je ook de optionele cookies. Wil je liever zelf kiezen welke cookies je aanvaardt? Klik op Cookievoorkeuren beheren.
Meer informatie over de gebruikte cookies en hoe u uw toestemming vervolgens kunt intrekken, vindt u in ons Privacybeleid.