Een niet-conform keuringsattest wil zeggen dat je installatie niet conform de geldende technische voorschriften is. Jij moet ervoor zorgen dat je installatie conform wordt. Doe je dit niet binnen een bepaalde termijn, dan worden procedures opgestart die je kunnen afsluiten van de drinkwatervoorziening.
Aanpassingen en herkeuren
Na de keuring geeft de keurder je een keuringsattest. Is de keuring niet conform, dan staat op het keuringsattest welke aanpassingen je moet doen om de installatie conform te maken. Afhankelijk van de inbreuk, moeten de aanpassingen gebeuren binnen een opgelegde termijn.
Als klant ben je verantwoordelijk om binnen deze opgelegde termijn alle aanpassingen uit te voeren en je installatie te laten herkeuren .
Geen herkeuring?
Heb je geen herkeuring aangevraagd binnen de opgelegde hersteltermijn dan:
- krijg je bij eerste ingebruikname geen definitieve aansluiting
- of start je waterbedrijf de aanmaningsprocedure op als je al water verbruikt
Ben je aangesloten op de waterlevering, dan stuurt je waterbedrijf je eerst een aanmaning. Reageer je niet, dan kan je waterbedrijf je afsluiten. Breng je je installatie in orde en laat je die herkeuren, dan word je opnieuw aangesloten.
Aanmaning
Voer je de aanpassingen niet uit binnen de opgelegde termijn en heb je geen herkeuring aangevraagd, dan kan je waterbedrijf je een aanmaning sturen. De eerste aanmaning is gratis en zegt:
- Welke aanpassingen je moet doen binnen welke termijn om de installatie conform te krijgen.
- Wat er gebeurt als je dit niet doet
Na de eerste aanmaning stuurt je waterbedrijf een tweede (betalende) aanmaning.
Ontkoppelen binneninstallatie
Is de installatie na de aanmaningsprocedure nog altijd niet conform de geldende technische voorschriften, dan kan je waterbedrijf de verbinding van de binneninstallatie met het waternetwerk verbreken.
Verzet je je hiertegen, dan kan je waterbedrijf een begrenzing of afsluiting aanvragen bij de toezichthouder.
Begrenzing of afsluiting waterlevering
Je waterbedrijf kan een begrenzing of afsluiting van de waterlevering aanvragen bij de toezichthouder via een onderbouwd dossier.
Blijkt uit het onderzoek van de toezichthouder dat de aanvraag tot begrenzing of afsluiting gegrond is? Dan vraagt de toezichthouder je om de binneninstallatie conform te maken tegen een bepaalde datum. Haal je die datum niet, dan kan de toezichthouder een bevel tot begrenzing of afsluiting geven aan je waterbedrijf.
Heraansluiting waterlevering of wegnemen begrenzing
Zijn de technische knelpunten opgelost en weigert je waterbedrijf om je opnieuw aan te sluiten of de debietsbegrenzing weg te halen? Dan kan je een brief sturen naar de toezichthouder waarbij je aantoont dat je aan de opgelegde voorwaarde voldoet.
De toezichthouder beslist binnen een termijn van vijftien kalenderdagen en laat de beslissing binnen de drie werkdagen weten aan de aanvrager en je waterbedrijf.