Technisch potentieel van retrofit SCR-technologie voor dieselvoertuigen en juridische randvoorwaarden
Dit onderzoeksrapport verkent het potentieel om de uitstoot van stikstofoxiden door oudere dieselvoertuigen te verbeteren door de voertuigen uit te rusten met een katalysator, een zogenaamde SCR-retrofit.
De belangrijkste conclusies van van het onderzoekswerk zijn:
- SCR-retrofitsystemen die de NOx-uitstoot van oude dieselvoertuigen kunnen verlagen zijn technisch beschikbaar. Er is nog geen zicht op hun werking op lange termijn.
- De verwachte verbetering in NOx-uitstoot door een geretrofitte Euro 5-dieselwagen in stadsverkeer bedraagt 6 tot 23%. Naast de (inbouw)kwaliteit hangt de winst voor een groot deel af van de weersomstandigheden, met de beste prestaties tijdens de zomer.
- De retrofitsystemen kosten tussen tussen 2000 en 7000 euro. Eigenaars moeten na inbouw regelmatig AdBlue bijvullen om de SCR te laten werken.
- Om te garanderen dat de SCR-retrofitsystemen degelijk presteren en in goede staat blijven, moet de overheid voorzien in bijkomende technische eisen, nieuwe wetgeving, bijkomende registratie en testprocedures, monitoring en inspectie.
- De potentiële markt voor de verkoop van SCR-retrofits is relatief klein: naar schatting maximum 27.000 tot 36.000 Euro 5-dieselvoertuigen die in 2025 anders niet langer automatisch toegang zouden genieten tot lage-emissiezones.
- Gezien de beperkte milieuwinst en de relatief hoge kosten, zowel voor voertuigeigenaars als de overheid, oordeelt het onderzoek dat SCR-retrofit minder geschikt is om de NOx-emissies van Euro 5-dieselvoertuigen in lage-emissiezones te reduceren.