Week van het Water 2025: meer activiteiten en bewustzijn
De Week van het Water 2025 miste haar doel niet. Verspreid over Vlaanderen werden 148 activiteiten georganiseerd – 20% meer dan vorig jaar. Die groei toont dat het waterbewustzijn bij burgers, organisaties en lokale besturen steeds sterker leeft.
Grote variatie aan activiteiten
Opvallend is de grote variatie aan activiteiten. Van opruimacties langs oevers tot sportieve waterchallenges, van gegidste wandelingen en fietstochten tot educatieve workshops en kinderactiviteiten … De Week van het Water zette water in al haar vormen centraal – thema’s zoals waterkwaliteit, drinkwater, het leven in en rond water, waterrecreatie en nog veel meer kwam aan bod. Dat is precies waar de campagne voor staat: blijven tonen hoe belangrijk water is in ons dagelijks leven.
De campagne kon rekenen op de inzet van meer dan 80 organisaties, waaronder lokale besturen, provincies, verenigingen, clubs en provinciale domeinen. Door hun enthousiasme en inzet werd de boodschap breed verspreid én lokaal verankerd.
Bereik via ambassadeur en sociale media
Een speciale rol was weggelegd voor ambassadeur Arnout Hauben, die met een reeks korte video’s op sociale media de Week van het Water toegankelijk en boeiend onder de aandacht bracht. Door een tiental social media-influencers die aan activiteiten deelnamen, konden we via hun Instagramkanalen een nog bredere doelgroep bereiken. Benieuwd? Check dan zeker de Instagrampagina van de VMM, daar zijn de verhalen van zowel Arnout als de influencers terug te vinden.
Activiteiten uitgelicht
De campagne werd daarnaast versterkt via de pers en via partners. Zo zagen we dat lokale pers activiteiten in de buurt extra aandacht gaf. Dat heeft een positief effect op de algemene bekendheid van de campagne én de lokale activiteiten en organisaties krijgen meer zichtbaarheid.
- Zo verscheen er op RTV een artikel en reportage over de infowandeling in het Zammelsbroek,
- berichtte Het Nieuwsblad over onder andere de waterwandeling doorheen de Maalbeekvalleiv, de lezing over vergeten watermolens in Meerhout en de vele activiteiten die plaatsvonden in Lier.
- bracht VRT NWS een artikel over het kick-offmoment en de Demerdag in het Kapermolenpark in Hasselt.
- en zoomde ook HLN in op enkele activiteiten zoals de Expo Waterland, een lezing over de bevers in Pelt en de nieuwe meanders langs de Aa.
Op naar 2026
De VMM blikt tevreden terug op de campagne, maar kijkt ook vooruit. De Week van het Water bewijst hoe krachtig samenwerking kan zijn. Maar water verdient niet alleen onze aandacht tijdens deze campagneweek. Het is belangrijk om te blijven samenwerken aan een duurzame toekomst voor water – elke dag opnieuw.