Visualisatie fietssnelweg en visnevengeul

Nieuwe snelweg voor fietsers en vissen in Hasselt

Ter hoogte van natuurdomein Prinsbeemden komt een snelle fietsverbinding en een kronkelende visdoorgang. De stad Hasselt en de VMM slaan zo twee vliegen in één klap: een verkeersvrije Demerroute voor fietsers en volledig zwembare Demer voor vissen.

Kwaliteit waterlopen

Deel online

facebookLinkedInTwitter

Win-win voor Hasselt en de VMM 

Begin november startte de aanleg van een nieuwe fietssnelweg als onderdeel van de Demerroute en een visnevengeul op de Demer. Voor zowel de stad Hasselt als de VMM is dit een cruciaal project. 

De stad Hasselt werkt zo samen met de provincie Limburg de laatste ontbrekende schakel op de fietssnelweg F70 (de Demerroute), weg. Na de werken fiets je verkeersvrij van Hasselt tot Bilzen. Bovendien is het nieuwe fietspad van ongeveer 2,6 km essentieel voor de verkeersveiligheid van fietsers. 

Visualisatie fietssnelweg en visnevengeul

Visualisatie fietssnelweg en visnevengeul

Voor de VMM, die de Demer beheert, is de aanleg van een visnevengeul belangrijk. Deze nieuwe zijrivier van zo’n 1,5 km, kronkelend langs het fietspad, zorgt ervoor dat vissen vlot de stuw aan de Robbenmolen passeren. Zo vergroot hun leefomgeving, wat belangrijk is voor de voortplanting, om eten te zoeken, om te schuilen … Het kronkelende traject met ondiepe plasdraszones zorgt voor meer variatie en een ideale habitat voor tal van vissoorten. Dat zijn beschermde en zeldzame soorten zoals de grote modderkruiper, kopvoorn, rivierprik en paling.  

Het fietspad loopt in een boog rond de Prinsbeemden en niet langs de Demer. Dat was een bewuste keuze. Zo blijven waardevolle oevers en leefgebieden van dieren en planten beschermd en kan de Demer haar belangrijke rol als waterbuffer blijven vervullen.  

Plattegrond met fietspad en visnevengeul

Plattegrond met fietspad (zwarte lijn) en visnevengeul (blauwe lijn)

Laatste vismigratieknelpunt op de Demer 

Vismigratie in de Demer is al enkele jaren een onderwerp van aandacht. Historische stuwen en watermolens belemmeren vissen om de hele Demer als leefomgeving te benutten. De afgelopen jaren werden heel wat hindernissen op de Demer weggewerkt.  

Afhankelijk van de beschikbare ruimte verschilde de aanpak. Is de ruimte beperkt en zorgt de stuw voor een te hoog verschil in waterpeil? Dan wordt een vistrap aangelegd: een korte meander met daarin stenen treden of drempels waar vissen overheen zwemmen. Het verschil in waterpeil wordt zo verspreid over een reeks treden. 

Is er veel openbare ruimte beschikbaar zoals aan de Robbenmolen? Dan komt er een nevengeul die over een lange lengte en zonder treden het hoogteverschil compenseert. Zo’n nevengeul krijgt ook een natuurlijk kronkelende structuur.  

Met de visnevengeul aan de Robbenmolen in Hasselt wordt het laatste vismigratieknelpunt op de Demer weggewerkt. Zo kunnen vissen voortaan vrij door de Demer zwemmen van de Zeeschelde tot in Bilzen, een traject van meer dan 100 kilometer.  

Vispassage aan de Rentfortmolen in Bilzen

Vispassage met trappen aan de Rentfortmolen in Bilzen

Vernatting van de Prinsbeemden 

De aanleg van de visnevengeul draagt ook bij aan de natuurwaarde van de Prinsbeemden. Dat 25 hectare grote natuurgebied langs de Demer werd enkele jaren geleden door de stad gekocht en wordt nu samen met het Agentschap voor Natuur en Bos heringericht.  

Een deel van dat gebied is een overstroombare zone. Water zal via een grachtenstelsel in de visnevengeul stromen. Op de plekken waar grachtjes in de nevengeul uitkomen, leggen we stuwtjes aan. Zo kunnen we het water in de Prinsbeemden vasthouden in drogere periodes zodat het gebied nat en waardevol blijft.  

Met de steun van 

Hasselt en de VMM slaan voor dit project de handen in elkaar. De stad kan voor het fietspad rekenen op subsidies van de provincie Limburg. 

Blijf je graag op de hoogte?

We maken maandelijks voor jou een selectie van de belangrijkste nieuwsberichten op maat van de milieuprofessional.

Schrijf je in op de nieuwsbrief