COmputer Program to calculate Emissions from Road Traffic (COPERT)
Om een schatting te kunnen maken van de emissies door het wegverkeer wordt gebruik gemaakt van COPERT 5.7.3 De methodolgie van dit model wordt beschreven in het EMEP/EEA Air Pollutant Emission Inventory Guidebook. De gebruikte emissiefactoren zijn daarin een weergave van de uitstoot door voertuigen in reële rijomstandigheden. De belangrijkste parameters voor de basisberekening van de uitstoot zijn de voertuigenvloot uit de databank van Directie Inschrijving Voertuigen (DIV) en de mobiliteitsdata uit het PROMOVIA-model van het departement MOW, afdeling beleid (tot en met 2020) en het FLOMOVIA-model (vanaf 2021). Vanaf 2021 is er een trendbreuk in de mobiliteitsdata door het in gebruik nemen van een ander mobiliteitsmodel. Dit veroorzaakt ook een trendbreuk in de tijdsreeks van de uitstoot door het wegverkeer voor het emissiejaar 2021. Om toch een consistente tijdsreeks aan emissies te kunnen rapporteren, en ook omdat het een internationale verplichting is om de uitstoot van het wegverkeer te rapporteren op basis van de verkochte hoeveelheid brandstof, is er een 2e berekeningsstap toegevoegd : de uitstoot door het wegverkeer wordt berekend op basis van de verkochte hoeveelheid brandstof in Vlaanderen. Dat gebeurt via een ophoging van de gereden voertuigkilometers (uit de eerste stap van de berekening) zodanig dat de verbruikte hoeveelheid brandstof (op basis van voertuigenpark en afgelegde kilometer) gelijk is aan de verkochte hoeveelheid brandstof.
EMissieModel Luchtvaart (EMMOL)
De emissies door het vliegtuigverkeer in Vlaanderen worden berekend met het EMMOL model. De emissies worden berekend zowel voor de landings- en opstijgcyclus (LTO), als voor cruise (boven de 915 m). Gebruikte inputdata zijn
- Data van EUROCONTROL
- Statistieken met vliegtuigbewegingen aangeleverd door de luchthavens in Vlaanderen
- Brandstofdata van Energiebalans Vlaanderen.
De emissies door het cruisegedeelte van een vlucht zijn hoger dan die van LTO. Voor het berekenen van de emissies door cruise wordt het volledige traject van de vlucht in rekening gebracht.
EMissieMO voor Scheepvaart en Spoor (EMMOSS)
Het EMMOSS model wordt gebruikt voor de berekening van de emissies door
- Baanlocomotieven en motorwagens in het spoorverkeer
- De binnenvaart
- De zeevaart
De emissies door baanlocomotieven en motorwagens in het spoorverkeer worden berekend met het EMMOSS model op basis van bruto tonkilometer, specifiek eindenergieverbruik en emissiefactoren.
De emissies door de binnenvaart worden berekend met het EMMOSS model. Het model rekent op basis van het aantal afgelegde tonkilometer door binnenvaartschepen per vaarweg. Deze informatie is afkomstig van de waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg. Andere parameters in het model zijn: het percentage vaartuigkilometer leegvaart per waterweg, zwavelpercentage in de brandstof, leeftijdsverdeling van de scheepstypes, snelheid van de schepen, afstand (traject) van de vaarweg.
De emissies door de zeescheepvaart worden berekend met het EMMOSS model. Er worden emissies berekend in Vlaamse havens, op de Schelde in de haven van Antwerpen en op zee binnen de 12-mijlszone. Onder zeescheepvaart zit vervat : koopvaardij, militaire schepen, zeevisserij, sleepboten, baggeractiviteiten en zandwinning op zee en in de haven. Emissiefactoren worden gecombineerd met data over ladingen en lossingen van MORA (mobiliteitsraad), Departement Landbouw en Visserij, gebaggerde hoeveelheden zand, data van baggerbedrijven en sleepdiensten.
OFF-Road Emissie Model (OFFREM)
Om een schatting te kunnen maken van de emissies door niet voor de weg bestemde mobiele machines wordt gebruik gemaakt van het model OFFREM. Dit is een module die op basis van statistische data en emissiefactoren uit het EMEP/EEA Guidebook emissies berekend voor de sectoren bosbouw, huishoudens, groenvoorziening, bouw, industrie, landbouw, defensie, havens, luchthavens en multimodale overslagterminals.