Wereldprimeur voor Vlaanderen
Met een pilootproject in 2019 heeft Vlaanderen een wereldprimeur beet. Voor het eerst werden remote sensing metingen succesvol uitgevoerd op snelwegen. Dit leverde een unieke en grote dataset op met reële uitstootgegevens van zowel wagens, bestelwagens als vrachtwagens.
In 2019 werd de echte uitstoot van ongeveer 200.000 voertuigen in het verkeer gemeten met 'remote sensing' techniek. Het doel: nagaan hoeveel luchtvervuiling echt wordt uitgestoten en identificeren van problematische groepen voertuigen.
De Vlaamse meetcampagne was wereldwijd de eerste die remote sensing opschaalde tot op het niveau van snelwegen. Dit liet ons toe om zeer veel meetgegevens in korte tijd te verzamelen, met een goede spreiding tussen personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens. We krijgen zo inzicht in de emissies van vele duizenden voertuigen die aan hoge snelheid rijden. Bovendien zijn snelwegen ideale locaties om fraude aan het licht te brengen: het is tijdens deze metingen dat het niet correct werken van katalysatoren het meest zichtbaar wordt. Door het gebruik van remote sensing steeg de efficiëntie van wegkantcontroles gericht tegen emissiefraude van 9% vaststellingen naar maar liefst 83%. Naast snelwegen werden ook metingen uitgevoerd in stadsverkeer en op buitenwegen. Zo krijgen we meer inzicht in wat voertuigen in verschillende rijomstandigheden uitstoten. Op de volgende plaatsen werden metingen uitgevoerd:
- Jan De Vostunnel in Antwerpen
- E40 (richting Oostende) in Erpe-Mere
- N31 in Brugge
- Charles de Kerckhovelaan in Gent
- Kennedytunnel (richting Gent) in Antwerpen
De metingen en analyses zijn uitgevoerd in samenwerking met een internationaal consortium van De Vrije Universiteit Brussel (VUB), Hager Environmental & Atmospheric Technologies (HEAT) en De Nederlandse organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO).