Ontdek hier of je met jouw type voertuig toegang tot de LEZ hebt en hoe de toelatingsvoorwaarden evolueren naar zero emissie vanaf 2035. De toegangsregels gelden 7 dagen per week en 24 u per dag. Het zijn de brandstof en de euronorm van het voertuig die bepalen of je toegang hebt.
Feiten & cijfers
Beleid
Diensten & producten
Projecten
Tips
Lage-emissiezones (LEZ)
Een lage-emissiezone is een afgebakend gebied waarin bepaalde voertuigen die te veel schadelijke stoffen uitstoten niet binnen mogen, of slechts onder bepaalde voorwaarden. In Vlaanderen is er een LEZ in Antwerpen en in Gent.
Criteria lage-emissiezones op basis van euronormen
Lokale toegangsregels lage-emissiezones
De toegangsregels voor de lage-emissiezones (LEZ) gelden in alle Vlaamse LEZ’s. Daarnaast hebben de lokale besturen de mogelijkheid om van deze toegangsregels af te wijken. De lokale toegangsregels moeten wel beperkt zijn in de tijd en moeten het gebruik van de voertuigen, die niet aan de gewestelijke toegangscriteria voldoen, afremmen. Zowel Antwerpen als Gent kiezen ervoor om de lokale toelatingen betalend te maken en ze gelden voor een periode van maximum 1 jaar.
Voorwaarden en tarief
Hoewel gemeenten autonoom de voorwaarden voor deze lokale toelatingen kunnen bepalen zijn de voorwaarden in Antwerpen en Gent nagenoeg identiek. Voor onderstaande voertuigcategorieën kan er in beide steden een tijdelijke toelating aangevraagd worden:
- dieselvoertuigen met euronorm die 1 lager is dan degene die is toegelaten;
- voertuigen ouder dan 40 jaar (enkel van toepassing in LEZ Antwerpen);
- voertuigen voor interventies op de openbare weg/algemeen belang (Antwerpen en Gent: enkel euro 3 of III);
- voertuigen die ingezet worden voor noodoperaties (Antwerpen en Gent: enkel euro 3 of III);
- voertuigen voor ambulante handel, markten of foren (Antwerpen: enkel euro 3 of III voertuigen en waarvan het verkoop- en motorgedeelte onafscheidbaar zijn).
Bij het bepalen van de tarieven moet er rekening gehouden worden met hoeveel het voertuig vervuilt. Hoe vervuilender het voertuig hoe duurder de lokale toelating.
Meer informatie over de lokale toelatingen voor Antwerpen en Gent
Dagpas
Voor de overige categorieën die geen toegang hebben tot de LEZ en die ook niet in aanmerking komen voor een lokale toelating, is er de mogelijkheid om maximaal 12 keer per jaar een dagpas aan te kopen. Een dagpas kost 35 euro. Als je slechts sporadisch met je wagen een LEZ moeten binnenrijden kan je hiervan dus gebruik maken.
Meer informatie over de aankoop van een dagpas voor Antwerpen en Gent.
Vrijstellingen voor de lage-emissiezone
Sommige voertuigen hebben toch toegang tot de lage-emissiezone, ook al voldoen ze niet aan de toegangsvoorwaarden. Het gaat om de volgende voertuigen:
- Voertuigen die gebruikt worden door of voor personen met een handicap
- Mobiele kranen
- Oldtimers
- Prioritaire voertuigen (zoals ambulances, politie, brandweer, …)
- Voertuigen die vergunde uitzonderlijke transporten uitvoeren
- Voertuigen van de Krijgsmacht
Personen met een handicap
Voorwaarden
Voor voertuigen die gebruikt worden door of voor personen met een handicap moet minstens aan één van de volgende voorwaarden voldaan zijn:
- de eigenaar van het voertuig of een persoon die op hetzelfde adres is gedomicilieerd heeft recht op een verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg en beschikt over een speciale parkeerkaart voor personen met een handicap
- het voertuig is aangepast voor het vervoer van personen met een handicap en heeft daarvoor een goedkeuring die is afgeleverd door de bevoegde overheidsinstantie en de eigenaar of een persoon die op hetzelfde adres gedomicilieerd is beschikt over een speciale parkeerkaart voor personen met een handicap
- het voertuig is aangepast voor het vervoer van personen met een handicap en wordt ingezet voor de diensten aangepast vervoer
- het voertuig is uitgerust met een geïntegreerd systeem dat in of aan het voertuig is gemonteerd en dat bestemd is om een rolstoel samen met de gebruiker in het voertuig te plaatsen (niet voor bussen met staanplaatsen en uitgerust met een verlaagde vloer)
- het voertuig is voorzien van een automatische schakeling en de eigenaar van het voertuig of een persoon die op hetzelfde adres gedomicilieerd is, beschikt over een rijgeschiktheidsattest waarop de code 10.02 staat en een speciale parkeerkaart voor personen met een handicap
- de eigenaar van het voertuig of een persoon die op hetzelfde adres is gedomicilieerd is geregistreerd als mantelzorger met sociaal voordeel en de mantelzorger of de zorgvrager woont in de LEZ
- het voertuig is aangepast voor het vervoer van personen met een handicap en heeft daarvoor een goedkeuring die is afgeleverd door de bevoegde overheidsinstantie. En een persoon die in het verblijfsregister is opgenomen op het zelfde adres als de eigenaar van het voertuig beschikt over een speciale parkeerkaart voor personen met een handicap.
Verplichte registratie
Voertuigen die gebruikt worden door of voor personen met een handicap en die niet aan de toegangsvoorwaarden voldoen, moeten geregistreerd worden.
Mobiele kranen
Mobiele kranen zijn voertuigen voor speciale doeleinden van de voertuigencategorie N3 (vrachtwagens) die niet zijn uitgerust voor het vervoer van goederen, maar zijn voorzien van een kraan waarvan het hefmoment ten minste 400 kNm bedraagt.
Dat is dus iets anders dan een kraanwagen die ook van de categorie N2 (vrachtwagens) kan zijn en dus niet automatisch een vrijstelling krijgt. Het krijgen van een vrijstelling is dus afhankelijk van de categorie waaronder het voertuig behoort. De categorie van je voertuig staat vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig. Als je voertuig niet tot de categorie N3 behoort dan moet het aan de LEZ-criteria voldoen.
Oldtimers
Volgende voertuigen worden in een LEZ toegelaten, mits registratie:
- de voertuigen die niet in België ingeschreven zijn die sedert meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen. De toegang geldt voor 5 jaar;
- de voertuigen ingeschreven in België onder één van de kentekenplaten bedoeld in artikel 4, § 2 van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, indien ze sedert meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen; het gaat hier over:
- het voertuig is ingeschreven bij DIV als oldtimer
- het voertuig heeft een O-nummerplaat, een 1-O-nummerplaat of een gepersonaliseerde nummerplaat;
- én het voertuig is ouder dan 30 jaar
Het voertuig mag niet gebruikt worden voor:
- voor commercieel en professioneel gebruik
- voor woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer
- voor bezoldigd vervoer en gratis vervoer dat is gelijkgesteld met bezoldigd vervoer van personen
- als werktuig of werkmiddel, alsook niet voor interventieopdrachten.
Voor buitenlandse voertuigen kan een vrijstelling van 5 jaar aangevraagd worden op voorwaarde dat het voertuig minstens 30 jaar oud is.
Deze voertuigen moeten steeds geregistreerd worden bij de lokale overheden die een LEZ hebben ingevoerd. Je dient je aanvraag tot gratis registratie in bij de stad Antwerpen of Gent ten laatste één dag nadat je de LEZ bent binnen gereden.
Welke voertuigen moet je registreren?
De registratie van je voertuig is enkel verplicht in de volgende gevallen:
- je voldoet aan de uitzonderingsvoorwaarden voor personen met een handicap
- je voertuig is in het buitenland (behalve Nederland) ingeschreven
- de nummerplaat van je reeds geregistreerde voertuig wijzigt
- je voertuig heeft een betere euronorm dan opgenomen in de LEZ-databank
- je voertuig voldoet aan de uitzonderingsvoorwaarden voor oldtimers
- je voertuig van de categorie T (tractoren) heeft een vermogen lager dan 130 kW
Hoe registreren?
Je kan je voertuig registreren op de website van de stad Antwerpen en van de stad Gent. Dit moet gebeuren uiterlijk de dag nadat je voor het eerst een lage-emissiezone bent binnengereden.
De registratie is geldig voor alle lage-emissiezones in Vlaanderen.
Personen met een handicap moeten hun voertuig na 5 jaar opnieuw registreren, zodat er kan worden nagegaan of er nog steeds aan de uitzonderingsvoorwaarden voldoen wordt. De geregistreerde vrijstelling geldt dus voor 5 jaar, op voorwaarde dat gedurende die periode de toegangsvoorwaarden vervuld blijven.
Toegangscontrole lage-emissiezone
Als je de toegangsregels van de lage-emissiezone overtreed zal je een boete ontvangen van 150€. Bij herhaaldelijke overtredingen kan deze boete oplopen tot 350€. Per dag kan je slechts éénmaal beboet worden, ook al rijdt je op een dag meermaals de LEZ binnen.
Indien je niet akkoord gaat met de boete die je ontvangt, kan je bezwaar aanteken bij de stad waarin de LEZ zich bevindt (Antwerpen of Gent). Zij zijn namelijk bevoegd voor de handhaving van de toegangsvoorwaarden.
In de LEZ gebeurt de toegangscontrole op basis van automatische nummerplaatcontrole met camera’s. Op die manier moeten eigenaars van toegelaten voertuigen geen actie ondernemen en niets te betalen om de LEZ binnen te mogen rijden. Wat wel het geval zou zijn als de controle via stickers zou gebeuren, zoals in verschillende buitenlande LEZ’s het geval is. Daarnaast is een stickersysteem ook veel gevoeliger voor fraude.
Buitenlandse voertuigen in de lage emissiezones
De LEZ-regelgeving is van toepassing op alle voertuigen die zich binnen het toepassingsgebied van een LEZ bevinden, dus ook buitenlandse voortuigen.
Buitenlandse voertuigen moeten zich uiterlijk de dag na het binnenrijden van een LEZ registreren via de website of het loket van de betrokken stad (Antwerpen of Gent). Deze registratie moet slechts eenmalig gebeuren om toegang te krijgen tot alle Vlaamse LEZ’s.
Nederlandse voertuigen moeten niet geregistreerd worden, aangezien Nederland de voertuiggegevens van haar voertuigen ter beschikking stelt aan Antwerpen en Gent.
Boetes van overtreders zonder vaste verblijf- of woonplaats in België kunnen onmiddellijk worden geïnd of het voertuig kan tijdelijk in beslag genomen worden. De boetes bedragen tussen de 150€ en 350€.
Effecten van de LEZ Antwerpen en Gent
Een grondige evaluatie van de lage-emissiezones in Vlaanderen toont belangrijke positieve effecten:
- betere luchtkwaliteit door versnelde vergroening wagenpark in de LEZ en in de rest van Vlaanderen
- minder oude dieselwagen en meer benzinewagens in de lage-emissiezone
- meer benzinewagens in de rest van Vlaanderen
- grootste gezondheidswinst voor sociaal kwetsbare inwoners LEZ
- ondersteunende maatregelen beperken negatieve sociale impact, terwijl positieve impact op luchtkwaliteit behouden blijft