Wie zelf zijn afvalwater zuivert in een individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater (IBA), kan een vrijstelling van de heffing krijgen. Als de VMM in het bezit is van een geldig attest van de burgemeester, of de nodige informatie rechtstreeks van het waterbedrijf ontving, dan kent ze de vrijstelling automatisch toe. Er wordt dan geen heffingsbiljet (het hele jaar 2024 gezuiverd) of een heffingsbiljet met een gedeeltelijke vrijstelling (IBA in gebruik genomen in de loop van 2024) verzonden.
IBA in collectief beheer
Voor IBA's in collectief beheer (beheerd door een waterbedrijf, gemeente of rioolbeheerder) ontvangt de VMM de informatie rechtstreeks van het bevoegde waterbedrijf via gestructureerde gegevensuitwisselingen, om zoveel mogelijk vrijstellingen automatisch toe te kennen. Hiervoor is het belangrijk dat de gemeente de gegevens van alle IBA's in collectief beheer doorgeeft aan het bevoegde waterbedrijf.
IBA in eigen beheer
Wie een IBA in eigen beheer heeft, moet het recht op vrijstelling bewijzen via een attest van de burgemeester. Dit attest is vijf jaar geldig. Is de VMM nog niet in het bezit van een geldig attest? Of is het attest niet langer geldig? Dan verloopt de vrijstelling niet automatisch en verstuurt de VMM een heffingsbiljet voor het volledige heffingsbedrag (zonder percentage vrijstelling). De vrijstelling wordt dan enkel verleend na schriftelijke aanvraag.
Heffingsbiljet zonder vrijstelling
Na ontvangst van een heffingsbiljet voor het volledige heffingsbedrag (zonder percentage vrijstelling) wordt de vrijstelling enkel op aanvraag verleend. De burger moet dan schriftelijk een vrijstelling aanvragen bij de VMM (binnen drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag na de verzendingsdatum van het heffingsbiljet). De volgende vier jaar wordt de vrijstelling dan automatisch toegekend. Het IBA-attest (of verlenging ervan) moeten burgers aanvragen bij hun gemeentebestuur.
- Het IBA-attest moet, samen met een kopie van het heffingsbiljet of met vermelding van het dossiernummer van de VMM, schriftelijk aangevraagd worden bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente waar de IBA ligt. Dit moet ook binnen drie maanden (te rekenen vanaf de derde werkdag na de verzendingsdatum van het heffingsbiljet) gebeuren. De datum waarop de vrijstellingsaanvraag is ingediend bij de gemeente bepaalt of de aanvraag tijdig is.
- De gemeente onderzoekt de aanvraag en moet hierbij een IBA-attest invullen. Een actuele versie van het attest bezorgen we jaarlijks via mail aan alle gemeenten. Gemeentebesturen kunnen ook een blanco formulier via heffingkv@vmm.be aanvragen. Deze invulbare versie is enkel op aanvraag beschikbaar. Bekijk een voorbeeld van het IBA-attest.
- De gemeente bezorgt de aanvraag dan samen met het attest of de weigeringsbeslissing aan het bevoegde waterbedrijf, binnen drie maanden vanaf de dag na ontvangst van de aanvraag. Dit kan via e-mail naar volgende adressen:
- Pidpa - sanering@pidpa.be
- AGSO Knokke-Heist - waterbedrijf@agsoknokke-heist.be
- IWVA-Aquaduin - info@aquaduin.be
- Farys - sanering@farys.be
- Water-link - facturatie@water-link.be
- De Watergroep - info@dewatergroep.be
- De aanvrager krijgt een kopie van de gemeente.
- Heeft de aanvraag betrekking op vrijstelling van de heffing, dan stuurt het waterbedrijf het dossier door naar de VMM voor verdere afhandeling.
- De VMM deelt haar beslissing schriftelijk mee aan de aanvrager.
Wie kraanwater gebruikt van een waterbedrijf, komt in aanmerking voor een vrijstelling van de saneringsbijdrage. In dat geval handelt het waterbedrijf de aanvraag zelf verder af.
